De militaire luchthaven van Melsbroek heeft op 9 februari een Amerikaans toestel verwelkomd. Gedurende een week staat het vliegtuig ten dienste van het Benelux Arms Control Agency (BACA). Via dat agentschap nemen de Benelux-landen deel aan het Open Skies-verdrag, waarmee 34 landen hun luchtruim openstellen voor observatievluchten.
Om stipt 13 uur landt het grote Amerikaanse transportvliegtuig op Belgische bodem. De Brits-Amerikaanse crew stapt uit en schudt hartelijk de handen van het BACA-team. Dat agentschap begeleidt buitenlandse ploegen die in Belgiƫ luchtobservaties komen uitvoeren in het kader van het Open Skies-verdrag.
Dat akkoord trad in 1996 in werking. BelgiĆ« moet elk jaar ongeveer zes observatievluchten boven zijn grondgebied toelaten. Voor grotere landen als Rusland zijn dat er veel meer. Een toestel volgt dan een route langs verscheidene punten die de ploeg vanuit de lucht observeert. De belangrijke militaire kazernes vormen steevast zo’n routepunt.
“De Amerikanen komen hier zelf geen observatievluchten uitvoeren”, verduidelijkt adjudant-majoor Johan Temmerman. Hij werkt al vijftien jaar voor BACA en kent het Open Skies-verdrag door en door. “Ze bieden hun toestel aan voor een bilaterale training, zodat ons BACA-personeel in opleiding de procedures van een echte observatievlucht onder de knie krijgt. Zo’n Amerikaans toestel heeft overal prioriteiten bovendien verloopt de samenwerking heel vlot.”
De Belgisch-Nederlands-Luxemburgse controleploeg heeft een belangrijke taak. Zij controleren de vluchtplanning en de route van het vliegtuig. Vliegt het toestel op de juiste hoogte? Werken de camera’s en sensoren zoals het hoort? Is de resolutie van de opgenomen beelden niet te hoog? Dat zijn vragen waar de BACA-medewerkers zich tijdens zo’n observatievlucht over buigen.
Tot 13 februari zal het Amerikaanse toestel boven ons grondgebied cirkelen. Dan is het BACA-team klaar voor een echte observatievlucht.
Bron: Defensie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten